اتصالات و شیرآلات

انواع لوله ها در تاسیسات

در این مقاله قصد داریم تا به  انواع لوله اشاره کنیم تا شما دوستان گرامی توان انتخاب بهتری را بین این تاسیسات داشته باشد. در کل میتوان ۴ نوع لوله در بازار حاضر یافت نمود لوله های UPVC، لوله های پلی پروپیلن، لوله های گالوانیزه و لوله های ۵ لایه که هر کدام از آن ها را با نگاهی کلی می نگریم تا مزیت و معایب هر یک را بر شمریم.

آب و آتش متین تامین کننده انواع تاسیسات یاد شده میباشد و با توجه به نوع استفاده شما عزیزان و با مشاوران خود قصد دارد که بهترین کالا برای نیاز شما را در اختیارتان قرار دهد.

لوله های UPVC

لوله های پی وی سی (PVC) به سختی صدمه میبینند و دارای طول عمر زیادی هستند و به دلیل مقاومت بالایی که در برابر شرایط محیطی دارند به سرعت در بین همگان به محبوبیت فراوانی دست پیدا کرد و توانست در بسیاری از پروژهها جهت انتقال فاضلاب، آب رسانی، صنایع RO سازی، صنایع شیمیایی، استخر، جکوزی و انتقال سیالات -به گونه ای که هیچ تغییری در درنگ و بوی آن به وجود نیاید- بکار برده شود. لوله پلیکا (پولیکا) با داشتن بالاترین خواص فنی و مکانیکی نیازهای اقتصادی و محیطی مناسبی را در دنیای امروز فراهم می نمایند.

لوله های UPVC از مشتقات نفت خام یا گاز طبیعی بدست می آیند و از کارآمدترین در زمینه اتصالات و صنعت لوله به شمار می آیند زیرا این اتصالات دارای تنوع زیاد در طرح و مدل بوده مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع خوردگی و مواد شیمیایی -تحمل دما تا ۷۰ درجه سانتیگراد و همچنین تحمل فشار تا ۱۶ بار- می باشند.

از جمله مزیت های دیگر این اتصالات می توان به نصب آسان، کم هزینه بودن و … اشاره نمود که با دنبال کردن لینک زیر می توانید مطالعه بفرمایید:

اتصالات UPVC، کاربرد و مزایای آن

برای مشاهده محصولات UPVC شرکت آب و آتش متین کلیک کنید

لوله پلی پروپیلن

سیستم های لوله ای با جنس پلی پروپیلن یا PP به صورت گسترده در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. وزن سبک، مقاومت در برابر جوشکاری و سایش سبب شده است تا این جنس از لوله دوام بالایی داشته باشد. همچنین لوله های پلی پروپیلن عایق حرارتی و الکتریکی خوبی هستند.

دماهای بالا تا ۹۰ درجه سانتی گراد در طولانی مدت تاثیری روی ساختار های لوله ی پلی پروپیلن نمی گذارد. علاوه بر این، در مدت زمان کم نیز بالا رفتن دما تا ۱۱۰ درجه سانتی گراد نیز نمی تواند ساختار پلی پروپیلن را تحت تاثیر قرار دهد. مقاومت شیمیایی عالی در برابر محلول های آبی، اسیدی، قلیایی، نمک ها و تعداد زیادی از حلال های آلی این لوله ها را پر کاربرد نموده است.

لوله گالوانیزه

از دسته محصولاتی می باشد که از جنس آهن سفید ساخته شده است و برای افزایش مقاومت آن در برابر زنگ زدگی و باران های اسیدی از طریق آبکاری انود گالوانیزه میشود. اگر بخواهیم کمی عمیق تر به مسئله نگاه کنیم باید بگوییم که گالوانیزه نوعی روکش میباشد که از جنس فلز روی میباشد که فرآیند گالوانیزه کردن لوله از طریق این عنصر صورت میپذیرد.

اصولا لوله گالوانیزه به صورت سبک متوسط تولید میشود که از آن برای انتقال آب و در بعضی مواقع گاز استفاده میکنند. عمده مصرف این لوله ها در محیط های مرطوب میباشد که میتوان به زیر خاک، هوای آزاد و محیط هایی از این قبل اشاره کرد.

برای مشاهده محصولات گالوانیزه شرکت آب و آتش متین کلیک کنید

لوله ۵ لایه

لوله های پنج لایه یا لوله های  PEX AL PEXدر واقع نسل جدیدی از لوله ها هستند که از فلز و پلیمر ترکیب شده اند و کاربرد خاص خود را در صنعت دارند. به طور کلی لوله پنج لایه از یک لایه آلومینیومی ساخته شده است که بین دو لایه قرار می گیرد. این دو لایه چسبنده در واقع به قسمت فلزی لوله پلاستیکی داخلی و خارجی متصل می شوند. لایه فلزی در امتداد طول لوله به عنوان یک مانع عمل می کند و سبب کاهش نیروی ضربه های محکم و ناگهانی می شود.

درواقع لوله های پنج لایه از یک لایه آلومینیوم، دو لایه پلیمر و دو لایه چسب ساخته شده اند و معایب لوله های فلزی و پروپیلن در آنها رفع شده است. از این رو دارای کاربرد بیشتری برای استفاده در ساختمان ها و سایر انواع لوله کشی هستند. رشد روز افزون تکنولوژی که تاثیری شگفت انگیز در ساخت انواع تجهیزات ساختمانی دارد از دلایل تولید لوله های پنج لایه محکم  و بادوام است.

برای مشاهده محصولات ۵ لایه شرکت آب و آتش متین کلیک کنید

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید